9 september 2024

Hoe staat het met jullie OGSM-volwassenheid?

OGSM is simpel, maar niet eenvoudig. Samen wil je meer impact realiseren, maar dat vraagt nogal wat van de organisatie. Succesvol werken met OGSM is daarom altijd een leerproces. Stap voor stap word je steeds beter.

Maar waar sta je nu in dat proces? En wat zijn de aandachtspunten om een volgende stap te zetten? Het volwassenheidsmodel van OGSM Leaders geeft inzicht en concrete handvatten.

Onderdelen van volwassenheid

We onderscheiden drie lagen in het model:

  1. Impact: dit is waar het uiteindelijk om gaat, samen meer bereiken.
  2. Succesfactoren: de belangrijkste factoren om meer impact te hebben, ze zijn veelal geworteld in de organisatiecultuur.
  3. Aanjagers: de concrete knoppen waar je aan kunt draaien om de lagen erboven te beïnvloeden.

Impact

Het resultaat dat we met OGSM nastreven is: meer impact. De organisatie is een verzameling van mensen die met elkaar samenwerken om iets te bereiken. Wat dat is, verschilt per organisatie. Voor een bedrijf is dat anders dan voor een gemeente of een zorginstelling.

Om meer impact te hebben moet je als organisatie:

  • De goede dingen doen: alle inspanningen van medewerkers zijn gericht op het realiseren van de strategische doelen van de organisatie. De mensen in de organisatie kiezen steeds de acties die het meeste effect hebben.
  • De dingen goed doen: het efficiënt en effectief uitvoeren van deze acties.
  • Wendbaar zijn: op tijd kunnen bijsturen als er veranderingen zijn in de omgeving of in de organisatie.
  • Betrokken zijn: de medewerkers voelen zich betrokken bij het succes van hun team en de organisatie.

Succesfactoren

De succesfactoren zijn de factoren die bepalen of je met elkaar meer impact realiseert. Het zijn factoren die geworteld zijn in de organisatiecultuur en daarom niet van de een op de andere dag te veranderen zijn. De succes factoren zijn:

  • Resultaatgericht: concrete en meetbare doelen en continu streven naar verbetering.
  • Eigenaarschap: verantwoordelijkheid van medewerkers en teams.
  • Besluitvorming: heldere keuzes maken, draagvlak creëren en vasthouden aan genomen besluiten.
  • Leren: transparant zijn, feedback geven en ervan leren.

Aanjagers

De aanjagers zijn de meest tastbare onderdelen van het volwassenheidsmodel. Je kunt ze zien als knoppen waar je aan kunt draaien om de succesfactoren te verbeteren en de impact te vergroten. Op de aanjagers kun je concrete verbeteracties definiëren. We onderscheiden zeven aanjagers:

  • Inhoud: de OGSM’s dragen bij aan de strategie, zijn inhoudelijk juist en kennen onderlinge samenhang.
  • Werkwijze: teams sturen op voortgang en resultaat.
  • Vaardigheden: proceseigenaren ondersteunen de teams, er zijn heldere werkafspraken en voldoende kennis van en ervaring met OGSM.
  • Systemen en middelen: overzicht en inzicht in de OGSM’s, voortgang en resultaten.
  • Leiderschap: vastbesloten om van OGSM een succes te maken en leiders zijn ambassadeurs en rolmodellen.
  • Communicatie: over ‘waarom’ van de organisatiestrategie en de (tussentijdse) resultaten.
  • Organisatiestructuur: verantwoordelijkheden binnen organisatie zijn belegd en teams hebben juiste mandaat om besluiten te nemen.

Waar staan jullie?

Met de OGSM-volwassenheidsscan laten we medewerkers beoordelen hoe het er binnen de organisatie voorstaat op het gebied van aanjagers, succesfactoren en impact. De scores leiden tot een indeling in vijf niveaus van volwassenheid.

Ben je nieuwsgierig waar jullie staan? En hoe je meer uit OGSM kunt halen? Neem contact met ons op om de scan bij jullie organisatie uit te voeren.

Lees meer interessante nieuwsberichten omtrent OGSM